Dengan tak sengaja main lagu birthday. Sekali rakaman reaksi bapa Siti Sarah buat ramai sebak.

Hari lahir merupakan hari yang istimewa bagi setiap individu bagi mengenang kembali hari yang mana seseorang dilahirkan dan memulakan kehidupan di dunia. Kebiasaanya, mereka akan mengadakan sambutan seperti majlis bagi menyambut hari istimewa itu dengan menyediakan juadah serta turut diberikan hadiah. Namun, ia juga akan menjadi sambutan yang penuh dengan kerinduan jika seseorang itu telahpun pergi tinggalkan dunia.

Tiada lagi sambutan birthday bersama

Perkara itu turut dirasai oleh pelawak tanah air, Shuib, yang baru sahaja menyambut hari kelahirannya tanpa disamping isteri tercintanya. Pelawak itu juga turut berkongsikan beberapa gambar berkaitan sambutan hari jadinya bersama anak-anaknya di laman Instagram semalam.

Menurut hantaran itu, tarikh kelahirannya dengan Allhyarham Siti Sarah hanya berselang tiga hari iaitu pada 13 September dan 15 September. Tahun ni tiada sambutan hari lahir bersama,12 Sept/15 Sept 1984. Bagaimanapun, kehadiran anak keempatnya, Ayash Affan selepas dibenarkan pulang sedikit sebanyak mampu mengubat rindu serta merupakan hadiah buat hari kelahirannya itu.

Ayah tak sengaja main lagu birthday

Sementara itu, ayah kepada Allhyarham Siti Sarah, Raisuddin Hamzah turut menjadi perhatian warganet selepas memainkan lagu hari kelahiran ketika bermain piano. Perkara itu dikongsikan oleh ibu tiri kepada Allhyarham, Siti Fatimah Suberi, melalui Instagram Story yang merakamkan aksi suaminya yang sedang leka bermain alat muzik itu.

Video :

https://vt.tiktok.com/ZSJEmwmSj/

Namun, suasana pilu mula hadir selepas Fatimah memberitahu suaminya akan hari kelahiran anaknya itu yang akan berlangsung pada hari esok. Reaksi suaminya yang kelihatan tenang namun air mukanya mula berubah selepas menyedari perkara itu. Namun ia seakan-akan menyimpan seribu satu kesedihan. Perkara itu turut dikongsikan oleh seorang pengguna di aplikasi TikTok bernama @_miedaaaa berkenaan video tersebut yang telah menjadi tular.

Warganet turut seb4k

Meninjau pada ruangan komen, rata-rata warganet turut menzahirkan rasa sebak melihat reaksi muka ayah kepada Allahyarham selepas menyedari perkara itu.

Setakat ini, video tersebut telah mencapai lebih daripada 67,000 tontonan serta mendapat 2,589 tanda suka. Sumber : Ohmedia

Video Shuib bawa anak ke Bubblebee. Terkejut sekali ada warganet yang dedahkan apa yang Shuib buat masa kat Bubblebee tu.

“Saya dgn anak baju biru kat depan kedai tadi. Tq @shuibsepahtu bagi angpau dekat anak² saya tadi. Happy diaorg…” – Warganet. Warganet puji Shuib izinkan anak anak Shuib apa saja demi membahagiakan anak anaknya. Shahmira Muhamad atau lebih dikenali sebagai Shuib merupakan seorang pelawak, pelakon, pengacara dan penyampai radio Malaysia.

“Saya secara peribadi amat suka cara suib menyantuni anak anak anak ..berhemah dan amat menjaga hati mereka syabas..so jgn grang grang. jadilah ayah yg dihormati bukan ditakuti ok” “Seronok tengok Uwais, Talita dan Matin.

Emosi anak anak pun perlu dijaga. Kurangkan tekanan terutama Matin yang masih kecil lagi. Kalau asyik kena marah, anak anak pun akan rasa ‘down’ jugak. Semoga keluarga Shuib dalam rahmat dan lindungan Allah..”

Shuib pun nak ubati hatinya juga, bila anak anak suka hati Shuib pun rasa lega. “Jangan sedih-sedih daddy ada. Selagi hidup, daddy akan pastikan anak-anak daddy jadi insan hebat, soleh dan solehah.” Demikian kata pelawak dan usahawan, Shuib Sepahtu kepada anak-anaknya sebelum ini tatkala Shuib melihat mereka menangis mengenangkan pemergian ibu tercinta.”

“Daddy kalau rindu ibu, daddy tengok Uwais saja,” ujar pengasas jenama minuman Bubble Bee.

Tidak salah kita ikuti perkembangan Shuib bg dia membesarkan anak anaknya ketika ini agar menjadi contoh pada kita semua betapa ujian dari Allah SWT hendaklah kita tabah menghadapinya. Terdahulu, anak-anak Shuib ‘dimarahi’ datuk, warganet yang menangis.

“Mereka kena marah, aku pula yang ‘melalak’,”  “Kasihan. Saya tak dapat tahan air mata bahagian ‘anak yatim,”  “Datuk marah tanda sayang. Semoga jadi anak-anak yang baik,”  “Lihat Matin menangis, air mata aku pun meleleh sekali. Kasihan dia tak ada ibu nak pujuk,” .

Dalam pada itu, rata-rata warganet melahirkan rasa teruja dan tidak sabar untuk menanti kepulangan anak bongsu Shuib dan Siti Sarah iaitu Ayash Affan untuk bertemu abang dan kakaknya. Ayash yang dilahirkan pramatang pada 7 Ogos kini masih dirawat di Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia (HCTM) dan dijangka dibenarkan pulang ke rumah dalam tempoh dua minggu lagi. Sumber : slambermedia

Uwais minta izin Shuib untuk buka akaun instagram sendiri. Tapi ribuan komen beri pandangan kalau Uwais buat macam ni.

Setelah beberapa ketika sejak kehilangan isteri tersayangnya iaitu Siti Sarah Raisuddin yang pergi buat selamanya akib4t kompl1kasi wab4k Cvd19, Shuib yang menjadi ibu dan juga ayah Kepada anak2 mereka sekarang. Shuib menjaga 4 orang anaknya iaitu yang sulung Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, dan Ariq Matin, 6, dan yang bongsu termasuk baby Ayash Affan yang baru berusia 28 hari.

Putera sulungnya itu dilihat mirip 4rwh ibunya, semakin hari semakin mirip dengan 4rwh ibunya. Shuib telah Memuatvnaik satu gambar di laman Instagramnya bersama putera sulungnya itu dilihat mendapat beribu komen positif kerana caption pada gambar tersebut.

Perkongsian :

https://www.instagram.com/p/CTeIw0mvSSE/?utm_source=ig_embed&ig_rid=cea459a6-4adc-463c-9f86-386cacadeffa

Shuib bertanya kepada para warganet adakah Uwais boleh membuka akaun instagramnya sendiri, ramai yang memberikan komen dan pendapat yang positif iaitu bersetuju tetapi haruslah dipantau selalu supaya setiap aktiviti yang dilakukan di akaun instagram itu dipantau.

Walaupun begitu ada juga yang tidak bersetuju kerana Uwais masih kecil dan sepatutnya uwais kena lebih menumpukan pada pembelajaran bukannya menumpukan pada aplikasi sosial tersebut. Apapun tepuk dada tanyalah hati. Mungkin hanya untuk masa terluang sahaja. Sumber : Komedi Media

Selepas tular rakaman Raissuddin termenung seorang diri di balkoni. Terus Shuib bergerak melawat tempat abadi isterinya.

“Rindu seorang ayah,” tulis pelawak dan pelakon, Shuib sebagai keterangan terhadap video mengenai bapa mentuanya, Raissuddin Hamzah. Menerusi video yang dimuat naik menerusi Instagram Story itu, Raissuddin kelihatan sedang duduk sendirian di luar balkoni kediaman Shuib.

Paling menyentuh perasaan, apabila bekas penyanyi dan pelakon terkenal era 1980-an ini memainkan lagu Kesetiaan nyanyian Allahyarham Siti Sarah yang juga anaknya di telefon bimbit. Lagu yang dimuatkan dalam album pertama Siti Sarah pada 2002 ini membawa kenangan tersendiri apabila meledakkan namanya di persada industri nyanyian tanah air.

Kejayaan ini terhasil menerusi kerja keras Raissuddin yang sering membawa Siti Sarah menyertai pelbagai pertandingan nyanyian sehinggalah diambil sebagai penyanyi rakaman sebelum mencipta populariti. Siti Sarah pergi buat selamanya di Unit Rawatan Rapi, Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM) , jam 5.13 pagi 9 Ogos lalu akibat Covid-19.

“Boleh jumpa,Cuma lain suasana”

Selepas tvlar gambar bapa arwah merenung ke lua jendela, Shuib telah memuat naik satu gambar dia sedang menziarahi tempat abadi 4rwh Siti Sarah. Rata-rata warganet tumpang bersedih dan turut mendoakan 4rwh. Sumber : Trending Sangat

Rindu seorang ayah. Sebak tengok bapa Sarah termenung berseorang di balkoni rumah Shuib.

”Rindu seorang ayah,” Demikian perkongsian pelawak dan pelakon, Shuib sebagai keterangan terhadap video mengenai bapa mentuanya, Raissuddin Hamzah. Menerusi video yang dimuat naik menerusi Instagram Story itu, Raissuddin kelihatan sedang duduk sendirian di luar balkoni kediaman Shuib.

Paling menyentuh perasaan, apabila bekas penyanyi dan pelakon terkenal era 1980-an ini memainkan lagu Kesetiaan nyanyian Siti Sarah yang juga anaknya di telefon bimbit. Lagu yang dimuatkan dalam album pertama Siti Sarah pada 2002 ini membawa kenangan tersendiri apabila meledakkan namanya di persada industri nyanyian tanah air.

Kejayaan ini terhasil menerusi kerja keras Raissuddin yang sering membawa Siti Sarah menyertai pelbagai pertandingan nyanyian sehinggalah diambil sebagai penyanyi rakaman sebelum mencipta populariti.

Siti Sarah pergi menghadap illahi di Unit Rawatan Rapi, Hspital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM) , jam 5.13 pagi 9 Ogos lalu akibat COVlD-I9.

Dunia ini sesepi-sepinya

Terdahulu, sebaik menerima khabar duka pemergian anak tercinta, Siti Sarah ke rahmahtullah, dunia Raissuddin Hamzah sepi secara tiba-tiba. Kata Raissuddin, tiada kata-kata yang dapat menggambarkan kepiluannya melepaskan pujaan hatinya itu untuk kembali ke sisi ALLAH SWT.

” Dunia ini sesepi-sepinya, itulah yang boleh jelaskan perasaan saya. Tiada kata-kata lain yang boleh menjelaskan kedudukan saya selain sepi,” Raissuddin berkata demikian sewaktu menjawab soalan media sebaik selesai majlis bacaan Yasin dan tahlil buat Siti Sarah melalui aplikasi Zoom pada Selasa malam (10 Ogos).

Itu merupakan kali pertama Raissuddin yang juga seorang penyanyi terkenal di era 1980-an berkongsi perasaanya dengan wartawan selepas 24 jam anak tercintanya kembali ke rahmahtuIIah selepas beberapa hari bertarvng nywa akibat jngkitan COVlD-I9.

Kembali mengingati detik-detik dimaklumkan berita sedih itu, Raissuddin berkata, masih jelas di ruang fikirannya bagaimana menantunya, Shuib datang berlutut dan memberitahunya dalam nada yang sangat tenang.

”Shuib datang ke bilik saya dengan senyum. Shuib duduk berlutut depan saya dan beritahu dia mahu ke hspital dan berkata… Siti (Sarah) dah tak ada abah,” cerita Raissuddin dalam nada sebak.

Sekalipun sukar untuk menerima erti kehilangan, Raissuddin dalam masa sama berlapang dada menerima qada dan qadar, apa lagi anaknya itu dijemput mengadap Allah dalam penuh kemuliaan.

”Dia seorang anak yang cukup baik, tak pernah bantah, tak pernah ingkar cakap saya, ikut apa sahaja saya cakap… dia juga anak yang sangat manja,” kata Raissuddin dalam nada tersekat-sekat.

Siti Sarah, kata Raissuddin, akan kekal di sanubarinya sebagai anak yang soleh dan telah banyak memberi kegembiraan bukan sahaja pada keluarga bahkan kepada seluruh masyarakat.

” Apa yang saya harapkan, marilah kita sama-sama mendoakan dia, doakan Siti Sarah agar dia tenang di sana,” ujar Raissuddin yang baru sahaja selesai menjalani kuarantin selepas turut dijangkiti COVlD-I9.

Siti Sarah yang juga seorang penyanyi terkenal tanah air menghembuskan nfas terakhir pada 5.13 pagi Isnin, 9 Ogos di Unit Rwatan Rapi Hspital Canselor Tunku Muhriz (HCTM), Universiti Kebangsaan Malaysia.

Selain suaminya, Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhammad, Allahyrham Siti Sarah turut tinggalkan empat anak mereka iaitu Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq Matin, 6, dan Ayash Affan yang dilahirkan, Jumaat lalu.

Siti Sarah yang terpaksa ditidurkan, melahirkan Ayash melalui operasi tanpa sedar sekitar pukul 5 petang. Siti Sarah selamat diuruskan di Tanah Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak, sekitar pukul 1.20 tengah hari Isnin. Siti Sarah diuruskan di tanah sama dengan ibunya, Noor Aini Mohamad yang pergi menghadap illahi pada 26 Jun 2013 akibat kompIikasi pelbagai pnyakit. Sumber: hmetro dan mstar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *