Terkini Khairy Jamaluddin dedahkan pemberian vaksin untuk remaja bawah 17 tahun akan dibuat serentak dengan pembukaan sekolah.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata pemberian vaksin kepada remaja berusia 12 hingga 17 tahun akan dilaksanakan serentak pada hari pembukaan sesi persekolahan akan datang.

Menurut MalaysiaGazette, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali telah dilantik untuk memikul tugasan sebagai penyelaras program vaksinasi kepada remaja. Kata beliau,

Kita sudah bentangkan perancangan vaksinasi kepada remaja ini semasa sesi mesyuarat dengan Menteri Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin tengah hari tadi.”

Apa yang kita setuju adalah, serentak dengan proses pembukaan sekolah, kita akan pergiatkan proses pemberian vaksin kepada remaja. Sama ada ia dapat diselesaikan sebelum pengumuman pembukaan sekolah atau tidak, namun jika tidak sempat kita akan tetap meneruskan proses itu.”

Pelbagai kaedah pemberian vaksin dibentangkan dan paling mudah kita berpendapat pelajar ini akan diberikan suntikan vaksin di sekolah.” Sementara itu, Radzi menerusi Facebook memaklumkan beliau telah mengadakan mesyuarat dengan Kementerian Kesihatan (KKM) termasuklah Khairy berhubung pembukaan semula sesi persekolahan.

Beliau turut memaklumkan menerusi pelan komprehesif mengenai pengoperasian sekolah akan diumumkan dalam masa terdekat. Difahamkan mesyuarat terbabit  turut dihadiri kumpulan pakar, antara lain mendapatkan pandangan untuk perhalusi demi memastikan murid dapat hadir ke sekolah dalam keadaan selamat.

Menurut Berita Harian, Khairy turut berkata, pihaknya yakin akan bekerjasama rapat dengan KPM dan terdapat beberapa kaedah model pelaksanaan vaksinasi turut dibentang semasa sesi mesyuarat berkenaan.

Namun yang paling mudah kita fikirkan, bila mereka (pelajar) pergi ke sekolah, kita akan berikan vaksin. Kebanyakan pelajar akan menerima suntikan vaksinasi di sekolah.”

Bengang bila ada yang pertikaikan orang tak vaksin boleh shooting. Tak boleh berdiam sekali ini respon dari Rita Rudaini buat ramai yang terkedu.

Sebelum ini pelakon Rita Rudaini mencetuskan kontroversi apabila berpendapat warga emas tidak sepatutnya dipaksa mengambil vaksin Covid-19.Terbaru, pelakon itu mempersoalkan mengapa ada rakan industri mempertikaikan individu belum menerima vaksin boleh menjalani penggambaran.

Rita turut mengatakan mengapa perlu rezeki dengan rezeki orang lain serta meminta supaya bersangka baik dan percaya dengan rezeki Allah. “Awat la nak dengki dengan rezeki orang. Rezeki dia Allah bagi, jangan nak pertikai.

Tak perlu dengki bahagian orang lain yang Allah dah tulis. Bahagian hang pun Allah dah tulis. Jadi, apa yang tak cukup lagi sampai nak dengki?” tulisnya. Terdahulu, Rita lantang menjelaskan bahawa tidak semestinya seseoang itu tidak mahu divaksin bermakna dia adalah anti vaksin kerana itu adalah hak masing-masing.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : rotikaya

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Tular tentang tentera dibuang kerja sebab tolak vaksin. Tak boleh berdiam sekali ini respon dari Rita Rudaini.

Sebelum ini kecoh apabila seorang anggota Tentera Darat Malaysia (TDM) dipecat gara-gara menolak suntikan vaksin. Dia juga bakal kehilangan wang pencen yang layak diterima.

Menurut berita, anggota tersebut, Wan Ramli dari Batalion Ke-24 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) mengatakan dia mempunyai hak untuk menolak kerana perkara itu belum diwajibkan secara sepenuhnya pada petugas barisan hadapan.

Mendengar berita tersebut, Rita Rudaini yang sebelum ini turut menolak vaksin memberikan reaksi. Kata Rita, perkara ini memang tak patut langsung berlaku. “Makin tak betul, makin jahat dan makin jauh sangat manusia-manusia ni.

Moga Allah balas segalanya kepada mereka yang bertanggungjawab aniaya Sjn Wan Ramli dan mereka yang mengkritik dan beliau. Jasa selama 19 tahun tidak dipandang???, tulisnya melalui Instagram. Pelakon ini juga berharap agar pihak yang bersikap tidak adil ini akan diberikan balasan yang setimpal. Sis dah bersuara tu. Hangpa tak taku ka?

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! TTK

Rita Rudaini persoalkan kenapa warga emas pun wajib terima suntikan vaksin. Sekali tak pasal pasal kena balik dengan warganet.

Tindakan pelakon jelita, Rita Rudaini yang didkwa memberikan pendapat mengenai v4ksinasi bagi mengekang penularan w4b4k C0vid-19 di InstaStory miliknya mengundang perhatian warganet di laman Twitter. 

Menerusi dua InstaStory tersebut, pelakon berusia 45 tahun itu mendkwa sesebuah keluarga akan melalui jurang perbezaan dan boleh menjadi ‘berpuak-puak’ kerana terdapat golongan vaksin dan anti-v4ksin. Sekarang umat Islam dah jadi berpuak2.

“Yang tak nak vaksin tak semestinya dia anti-vaksin. Hak masing-masing kan, hebat permainan dunia memecah-belahkan manusia dengan benda ni je,” tulis Rita. Malah, pelakon filem Kerana Korona itu turut mempersoalkan mengenai golongan warga emas yang perlu dipaksa oleh orang sekeliling mereka untuk menerima suntikan vaksin.

Menurut Rita, golongan berkenaan terutama yang menggunakan kerusi roda sudah tidak berdaya untuk kemana-mana. Jadi mengapa perlu ‘diangkut’ ke pusat vaksinasi, adakah ‘larat’ untuk melancong ke luar negara selepas divaksin? Apa agenda? Paksa orang tua2 vaksin.

“Mereka dah tua nak jalan pun tak boleh, jadi nak vaksin pergi mana? Paris? Milan? Daftar mak bapak yang dah uzur. Otak mana? Korang nak cucuk, cucuklah. Tak payah nak risikokan mak pak. Kalau boleh pergi melancong pun, korang bawak ke mereka?,” soal Rita. Berikutan itu, seorang pengguna Twitter @HermyRahim memuat naik semula tangkap layar InstaStory tersebut yang membidas kenyataan ‘tidak masuk akal’ ibu kepada dua cahaya mata berkenaan.

“Nanti bila ada artis lain perli dia mer0yan lima hari lima malam kata tak anti-vaksin lah apa lah. Followers ramai-ramai pun gila. Dia ni ingat kita atau orang tua kita pergi vaksin sebab nak suruh travel ke apa? Bdoh gla. Membaca malas lepas tu sebar bukan bukan. Gla!,” kata @HermyRahim.

Warganet lain turut mengkritik pendapat Rita dengan tingg4lkan kata-kata k3sat dan tidak memahami apa yang ‘bermain’ dalam fikiran pelakon tersebut. Hak masing2 jugak nak pergi vaksin! Masalahnya bukan sebab melancong, nak elakkan dapat virus la!

Kena C0vid, baru sedar diri kot. Menerusi laporan media sebelum ini, Rita meluahkan rasa bengang apabila pengacara Fara Hanim Razak mendkwanya seorang anti vaksin dan menganggap Covid-19 adalah ilumin4ti.

Semua bermula apabila pengacara terbabit memuat naik ciapan di Twitter dengan menulis ‘Cuba teka jiran-jiran saya yang anti v4ksin? Dua pelakon bermula dengan RR dan LL. Selalu duk sebar dakyah rebus bunga cengkih untuk elak Covid dan serta Covid adalah iluminti’.

“Begini kah sikap seorg muslimah..org muslim…dtg la jumpa depan2..bukan xpernah sembang pon kan… Sisturr lg lama duduk kawasan ni berjiran dgn schawal,lutfya..xpernah plak jumpa jiran mcm ni..elok je kita org…klau xpuas hati mai la sembang…kita org islam kn brjiran…

apa masalah hang ni? Sisturr pon xpernah tulis sisturr antivac..pastu? Sisturr nak rebuih rumput ka,nak rebuih taik ka…itu sisturr punya pasal la..xpernah kacau hidup org pon…Eh nampak sgt tidak bijak,pasal v4ksin sj pon nk pandang serong kt org…

islam plak tu…ayooo org mcm ni xle buat jiran…suka ckp belakang …dpn bukan main manis mulut…belakang busuk jugak ye…xyh la tulis RR LL..tulis je la nama…apa salahnya…klau nak cari publisiti… lps ni naik la follower ..jahat juggk mulut awak ye sis”

Doktor perjelas mengapa warga emas perlu divaksin

Warga emas perlu mengambil v4ksin C0vid-19 kerana mereka lebih terded4h untuk dijangkiti dan pergi buat selamanya akibat vi.rus berkenaan. Pakar geriatrik, Dr Ungku Ahmad Ameen berkata, tempoh pemulihan warga emas juga adalah lebih lama berbanding pes4kit biasa.

Justeru dia meminta warga emas berusia 60 tahun ke atas agar mendapatkan vaksin untuk mencegah penul4ran w4b4k berkenaan. Ungku, yang merawat pes4kit Covid-19 di kalangan warga emas di Pusat Rehabilitasi Cheras, berkata ramai pes4kit warga tua menderita meskipun setelah dibenarkan keluar dari h0sp1tal.

“Pes4kit biasa biasanya keluar dari wad C0vid-19 setelah 14 hari tetapi bagi pes4kit berusia, setelah hari ke-14 mereka masih tidak sihat, masih lemah dan masih tidak dapat berjalan dengan baik. Mereka mengatakan rasa berbeza sebelum dan selepas dij4ngkiti peny4kit ini.

Mereka lebih lemah dari biasa. Oleh itu, melihat kadar kehilangan, k3san penyakit dan k3sejahteraan warga emas; perkara yang perlu dilakukan adalah mencegah mereka daripada mengidap sakit itu sendiri,”katanya semasa forum dalam talian bertajuk “Pelan vaksinasi untuk kakitangan dan warga emas di rumah penjagaan orang tua ”.

Mengulas lanjut, Ungku berkata pes4kit cov1d-19 yang berusia cenderung dik3san lebih lewat, menghadapi komplik4si dan tempoh pemulihan yang lebih lama. “(Bila) menguruskan pes4kit tua di h0sp1tal, kita dapat melihat kebanyakan mereka adalah pes4kit lemah. Dan ketika mereka masuk, ada kemungkinan mereka terlambat ke h0sp1tal. Dan kemudian pemulihan perlukan masa. Sebagai contoh (mereka yang mempunyai) komplikasi seperti pembekuan dr4h di parv-parv dan juga kerosakan pada parv-parv kumpulan pes4kit ini akan memerlukan masa yang lebih lama untuk pulih, ”katanya.

Di bawah Program Imunisasi cov1d-19 Kebangsaan, warga emas akan diberi vaksin pada fasa 2 (April hingga Ogos 2021). Vaksinasi adalah percuma bagi semua individu yang mendaftar tanpa mengira status kewarganegaraan. Sehingga 19 Februari, Malaysia mencatatkan 1,043 kes kehilangan nyawa cov1d-19, yang kebanyakannya adalah warga emas. Beberapa kluster dik3san di rumah orang tua setakat ini di Kuala Selangor, Kluang, Lembah Pantai, Ipoh, Serdang dan Melaka.

Ungku hari ini memaklumkan bahawa Pusat Rehabilitasi Cheras sedang merawat sembilan pes4kit cov1d-19 yang datang dari pusat jagaan orang tua. Dia berkata pusat ini mempunyai 60 katil dan mengambil pes4kit cov1d-19 berusia 70 tahun ke atas, yang sama ada dalam Kategori 1 (tanpa gejala), Kategori 2 (gejala ringan) atau Kategori 3 (gejala yang lebih serius).

Sumber : Soya Lemon

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *