Selepas tular rakaman Raissuddin termenung seorang diri di balkoni. Terus Shuib bergerak melawat tempat abadi isterinya.

“Rindu seorang ayah,” tulis pelawak dan pelakon, Shuib sebagai keterangan terhadap video mengenai bapa mentuanya, Raissuddin Hamzah. Menerusi video yang dimuat naik menerusi Instagram Story itu, Raissuddin kelihatan sedang duduk sendirian di luar balkoni kediaman Shuib.

Paling menyentuh perasaan, apabila bekas penyanyi dan pelakon terkenal era 1980-an ini memainkan lagu Kesetiaan nyanyian Allahyarham Siti Sarah yang juga anaknya di telefon bimbit. Lagu yang dimuatkan dalam album pertama Siti Sarah pada 2002 ini membawa kenangan tersendiri apabila meledakkan namanya di persada industri nyanyian tanah air.

Kejayaan ini terhasil menerusi kerja keras Raissuddin yang sering membawa Siti Sarah menyertai pelbagai pertandingan nyanyian sehinggalah diambil sebagai penyanyi rakaman sebelum mencipta populariti. Siti Sarah pergi buat selamanya di Unit Rawatan Rapi, Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM) , jam 5.13 pagi 9 Ogos lalu akibat Covid-19.

“Boleh jumpa,Cuma lain suasana”

Selepas tvlar gambar bapa arwah merenung ke lua jendela, Shuib telah memuat naik satu gambar dia sedang menziarahi tempat abadi 4rwh Siti Sarah. Rata-rata warganet tumpang bersedih dan turut mendoakan 4rwh. Sumber : Trending Sangat

Rindu seorang ayah. Sebak tengok bapa Sarah termenung berseorang di balkoni rumah Shuib.

”Rindu seorang ayah,” Demikian perkongsian pelawak dan pelakon, Shuib sebagai keterangan terhadap video mengenai bapa mentuanya, Raissuddin Hamzah. Menerusi video yang dimuat naik menerusi Instagram Story itu, Raissuddin kelihatan sedang duduk sendirian di luar balkoni kediaman Shuib.

Paling menyentuh perasaan, apabila bekas penyanyi dan pelakon terkenal era 1980-an ini memainkan lagu Kesetiaan nyanyian Siti Sarah yang juga anaknya di telefon bimbit. Lagu yang dimuatkan dalam album pertama Siti Sarah pada 2002 ini membawa kenangan tersendiri apabila meledakkan namanya di persada industri nyanyian tanah air.

Kejayaan ini terhasil menerusi kerja keras Raissuddin yang sering membawa Siti Sarah menyertai pelbagai pertandingan nyanyian sehinggalah diambil sebagai penyanyi rakaman sebelum mencipta populariti.

Siti Sarah pergi menghadap illahi di Unit Rawatan Rapi, Hspital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM) , jam 5.13 pagi 9 Ogos lalu akibat COVlD-I9.

Dunia ini sesepi-sepinya

Terdahulu, sebaik menerima khabar duka pemergian anak tercinta, Siti Sarah ke rahmahtullah, dunia Raissuddin Hamzah sepi secara tiba-tiba. Kata Raissuddin, tiada kata-kata yang dapat menggambarkan kepiluannya melepaskan pujaan hatinya itu untuk kembali ke sisi ALLAH SWT.

” Dunia ini sesepi-sepinya, itulah yang boleh jelaskan perasaan saya. Tiada kata-kata lain yang boleh menjelaskan kedudukan saya selain sepi,” Raissuddin berkata demikian sewaktu menjawab soalan media sebaik selesai majlis bacaan Yasin dan tahlil buat Siti Sarah melalui aplikasi Zoom pada Selasa malam (10 Ogos).

Itu merupakan kali pertama Raissuddin yang juga seorang penyanyi terkenal di era 1980-an berkongsi perasaanya dengan wartawan selepas 24 jam anak tercintanya kembali ke rahmahtuIIah selepas beberapa hari bertarvng nywa akibat jngkitan COVlD-I9.

Kembali mengingati detik-detik dimaklumkan berita sedih itu, Raissuddin berkata, masih jelas di ruang fikirannya bagaimana menantunya, Shuib datang berlutut dan memberitahunya dalam nada yang sangat tenang.

”Shuib datang ke bilik saya dengan senyum. Shuib duduk berlutut depan saya dan beritahu dia mahu ke hspital dan berkata… Siti (Sarah) dah tak ada abah,” cerita Raissuddin dalam nada sebak.

Sekalipun sukar untuk menerima erti kehilangan, Raissuddin dalam masa sama berlapang dada menerima qada dan qadar, apa lagi anaknya itu dijemput mengadap Allah dalam penuh kemuliaan.

”Dia seorang anak yang cukup baik, tak pernah bantah, tak pernah ingkar cakap saya, ikut apa sahaja saya cakap… dia juga anak yang sangat manja,” kata Raissuddin dalam nada tersekat-sekat.

Siti Sarah, kata Raissuddin, akan kekal di sanubarinya sebagai anak yang soleh dan telah banyak memberi kegembiraan bukan sahaja pada keluarga bahkan kepada seluruh masyarakat.

” Apa yang saya harapkan, marilah kita sama-sama mendoakan dia, doakan Siti Sarah agar dia tenang di sana,” ujar Raissuddin yang baru sahaja selesai menjalani kuarantin selepas turut dijangkiti COVlD-I9.

Siti Sarah yang juga seorang penyanyi terkenal tanah air menghembuskan nfas terakhir pada 5.13 pagi Isnin, 9 Ogos di Unit Rwatan Rapi Hspital Canselor Tunku Muhriz (HCTM), Universiti Kebangsaan Malaysia.

Selain suaminya, Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhammad, Allahyrham Siti Sarah turut tinggalkan empat anak mereka iaitu Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq Matin, 6, dan Ayash Affan yang dilahirkan, Jumaat lalu.

Siti Sarah yang terpaksa ditidurkan, melahirkan Ayash melalui operasi tanpa sedar sekitar pukul 5 petang. Siti Sarah selamat diuruskan di Tanah Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak, sekitar pukul 1.20 tengah hari Isnin. Siti Sarah diuruskan di tanah sama dengan ibunya, Noor Aini Mohamad yang pergi menghadap illahi pada 26 Jun 2013 akibat kompIikasi pelbagai pnyakit.

Sumber: hmetro dan mstar

Shuib minta nak tengok gambar di ipad Matin. Sekali apa yang dia tunjuk buat ramai yang sebak.

Menerusi entri ‘story’ Shuib, seperti biasa, Shuib akan berkongsi dengan pengikut pengikut nya dalam halaman instagram perihal aktiviti nya bersama anak anak. Menerusi perkongsian Shuib sendiri dalam ‘youtube’ nya, ramai yang memberi kata kata semangat dan berdoa kesejahteraan pada keluarganya.

Komen Warganet

“Beruntung masih ada datuk dan nenek yang sama sama membantu dan memberi kasih sayang untuk Uwais, Talita dan Matin. brblah adik beradik… sejam kemudian ok dah. Matin cute je… Moga Uwais, Talita dan Matin diberikan sepenuh kasih sayang dan menjadi anak yang soleh dan solehah..”

“Semoga Shuib dipermudahkan segala urusan , sentiasa sihat dan semoga sentiasa dalam lindungan Allah SWT.. Semoga ikatan adik beradik ni akan kekal hingga ke Jannah dan takkan pernah terputus wala apa pun yg terjadi dan berjaya dunia akhirat..”

Seperti sedia maklum, Shuib kini menjaga sepenuhnya empat cahaya mata, Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq Matin, 6, dan Ayash Affan yang baru dilahirkan. Terdahulu, Shuib kongsi yang dia akan menatap anak nya yang sulong sekiranya rindu pada isteri tercinta nya.

“Perasaan rindu sangat kuat apabila Sarah tiada. Anak sulung, Uwais Alqarni banyak mewarisi Sarah. “Jika rindu, wajah Uwais yang akan ditatap untuk mengubat kerinduan,” kata Shuib. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : IG Shuib

Genap 17 hari Siti Sarah pergi menghadap illahi. Sebak ini yang terjadi pada anak anak sampai Shuib hilang kata kata.

GENAP 17 hari pemergian isteri tercinta penyanyi Siti Sarah, pelawak Shuib Sepahtu berkongsi perkembangan terkini anak pramatangnya iaitu Ayash Affan yang kini sudah dipindahkan keluar dari inkubator.

Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhamad berkata, bayi yang kini berusia 20 hari itu mula diberikan susu badan dan akan dibuka alat bantuan pernafasan dalam masa terdekat.

“Alhamdulillah, tiga hari lalu Ayash dah keluar dari inkubator dan dia dah mula minum susu ibu yang saya dapat daripada sepupu sendiri. “Insya-Allah dalam dua minggu lagi, doktor akan buka alat bantuan pernafasan. Insya-Allah minggu ketiga nanti Ayash akan pulang ke rumah,” ujarnya.

Shuib, 37, berkongsi perkara itu ketika sesi Instagram Live (IG Live) bersama rakannya, Abu Talib Husin dan pendakwah Mohammad Yaakub Yusra pada Khamis. Sementara itu, berkongsi perkembangan lain, Shuib berkata, dua anaknya iaitu Dzahira Talita Zahra, 8, dan Ariq Matin, 6, sering bertanya tentang sarah setiap kali sebelum tidur.

“Macam Matin… dia baru berusia enam tahun, kadang-kadang apabila teringat dia akan tanya. Anak perempuan pula apabila sedih dia akan tunjuk. “Sebelum tidur, dia akan tanya ibu dekat syurga, kenapa ibu lama kat sana padahal dah janji nak berjalan sama-sama, tidur sama-sama, nak kongsi barang sama.

“Dia akan tanya kenapa ibu pergi dan tinggalkan dia. Nak tak nak kena jawab, kalau tak ada jawapan… bagi air mata saja. “Uwais dah faham… dia la menjadi penenang untuk adik-adik. Bersyukur Allah maha besar, dia ambil kesayangan bidadari saya ganti dengan anak sulung yang miripnya,” kata Shuib.

Siti Sarah menghembuskan nafas terakhir pada usia 37 tahun di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Kuala Lumpur akibat Covid-19 pada 9 Ogos lalu. Dua hari sebelum itu, sarah menjalani poperasi bagi mengeluarkan bayi lelaki ketika kandungannya berusia lapan bulan.

Untuk rekod, Shuib dan arwah Siti Sarah mendirikan rumah tangga pada 26 Februari 2011. Anak perempuan Siti Sarah, Talita sedih tak dapat luangkan masa lebih lama bersama ibunya. Pasangan itu dikurniakan empat cahaya mata iaitu Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq Matin, 6, dan Ayash Affan yang kini masih berada dalam pemantauan di PPUKM.

Dalam pada itu, Shuib turut bercerita dia memasang niat untuk menjadikan kesemua anak-anaknya sebagai tahfiz al-Quran sebelum mereka memilih kerjaya masing-masing. Malah dia berazam untuk menghantar anak bongsunya iaitu Ayash untuk menjadi seorang tahfiz pada usia tiga tahun.

“Saya nak semua anak-anak saya bergelar tahfiz sebelum mereka bekerja nanti. Saya mahu mereka hidup berpandukan al-Quran. “Anak yang kecil saya nak dia diajar pada usia tiga tahun. Saya ni datang daripada keluarga yang daif tiada ahli keluarga yang tahfiz jadi saya mahu anak saya tahu tentang agama,” ujarnya. Sumber : MSTAR ONLINE

Lepas jadi teka teki warganet akhirnya Shuib dedahkan dah jumpa ibu susuan untuk Ayash Affan.

Sejak kebelakangan ini, timbul isu berkenaan siapa individu yang layak untuk menjadi ibu susuan kepada anak keempat Shuib dan Siti Sarah iaitu Ayash Affan yang kini masih berada di hospital.

Dah jumpa ibu susuan Ayash

Susulan itu, ramai yang mula memberi cadangan dan pandangan masing-masing berhubung perkara tersebut namun, menerusi temu bual pelakon dan pelawak itu, dia telahpun menemukan ibu susuan yang selayaknya untuk putera bongsunya.

Perkara itu telah dikongsikan oleh pemilik akaun _inaijari_ dia laman Instagram yang menyaksikan sedikit sebanyak perkongsian dan perkembangan semasa Shuib serta ahli keluarga kecilnya selepas kehilangan isteri tercinta akibat C0vldl9.

“Berkenaan dengan ibu susuan Ayash, kita dah bincang untuk cari dalam kalangan ahli keluarga juga…” “Dia adalah sepupu saya yang baru sahaja dapat baby dalam 6 bulan.”

Terdahulu, industri seni tanah air digemparkan dengan berita kehilangan penyanyi Siti Sarah Raissuddin selepas bertrng nywa menentang virus covid19 dalam keadaan tengah sarat mengandung anak keempat.

Bagaimanapun, bayi dalam kandungan yang berusia 7 bulan dapat diselamatkan sementara Siti Sarah pula adalah sebaliknya. Bukan sahaja tidak dapat bertemu bayinya bahkan juga tidak sempat menyusukan anak yang mereka nantikan selama 6 tahun itu. Sumber : redaksi

Tak senang duduk sebab fikir pasal ibu susuan. Sekali ada pulak warganet yang petik nama Sari Yanti untuk jadi ibu susuan untuk anak Shuib.

Shuib sendiri akui bimbang memikirkan ibu susuan buat Ayash Affan. Jelas Shuib, dia mahukan yang terbaik dan berusaha untuk mendapatkan ibu susuan buat Ayash. Shuib mengambil kira khasiat pemakanan yang diamalkan oleh ibu susuan tersebut buat anaknya dan cuba untuk mendapatkan nasihat daripada ustaz terlebih dahulu.

Shuib juga memberitahu, rakan artis antaranya Syatilla Melvin menawarkan untuk menjadi ibu susuan buat Ayash. Dan akan dipertimbangkan oleh Shuib kemudian.

Ada juga sebahagian warganet mencadangkan pelakon Sari Yanti adalah ibu susuan yang paling sesuai buat Ayash memandangkan Sari Yanti baru melahirkan anak bongsunya dan merupakan isteri kepada sahabat baik Shuib iaitu Jep Sepahtu.

KOMEN WARGANET:

Semoga urusan Shuib dapatkan ibu susuan buat Ayash Affan dipermudahkan dan semoga Shuib kuat membesarkan anak-anak walaupun tanpa isteri tersayang. Sumber  : https://bartasangbad.site/

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *