Ada pula lelaki yang salah guna kuasa sampai nak jatuh tlak bila isteri ambil vksin. Sekali Fizo Omar tampil ulas pesanan Ustaz.

Pelakon dan pengacara, Fizo Omar terkejut apabila ada suami yang menggunakan kuasa talak hanya kerana anti-vksin. Semalam tular satu mesej dari seorang isteri yang mengadu masalah serta status perkahwinanya selepas suami mahu menjatuhkan talak jika dia mengambil vksin C0vd19. Wanita itu yang sudah pun mengambil vksin secara sembunyi seperti meminta pendapat para ulama mengenai statusnya kerana buntu.

Fizo menerusi akaun Instagram miliknya berkongsi perbualan mesej tersebut dan mengkritik tindakan suaminya.“Kalau betul lah wujudnya si suami macam ni kan….“Abe joe (Fizo Omar) tak boleh sentuh pasal hukum ni. Tapi sebagai lelaki, awak salah guna kuasa sebagai seorang suami tu bro, kot ya awak anti-vksin sekalipun, bukan lah sampai tahap jatuh talak bro,” tulisnya dalam kapsyen.

Mengulas mengenai vksin, Fizo memberitahu dia ada pernah mendapatkan pendapat dari seorang ustaz yang menyatakan adalah har4m jika seseorang itu membahayakan serta memudaratkan orang lain.“Pasal vksin ni memang bukan paksaan dan hak individu tu sendiri, tapi saya pernah bertanyakan pada ustaz dan jabatan agama, sekiranya kita tidak ambil dan keputusan kita itu boleh membahayakan dan memudaratkan orang lain, hukumnya Har4m disisi agama kita.

Perkongsian :

https://www.instagram.com/p/CTKX5-5F856/?utm_source=ig_embed&ig_rid=5d2083e9-c091-41eb-a584-aef386629292

Itu apa yg saya diberitahu lah.“Lagipun, pihak Agama, Kesihatan di negara kita dan seluruh dunia sudah pun iktiraf dan sahkan vksin ni halal dan harus di ambil,” jelasnya. Pun begitu, Fizo tetap mempersoalkan mengapa masih wujud golongan anti-vksin.

“Persoalannya kenapa masih wujud lagi isu anti-vksin ni.“Kalau masih ingat, sejak kita lahir, berapa jenis vksin dah pun disuntik dalam badan kita, alhamdulillah sampai sekarang Allah masih bagi nikmat kehidupan sihat ni.“Allah suka melihat hambaNya ikhtihar dan berusaha untuk menempuhi dugaan yang dihantar kepada kita semua.“We do our part, the rest we leave to Allah, the best planner!” luahnya. Sumber : Gempak

Boleh pula Suhaimi Saad tampil tanya vksin ni tuhan ke. Rupanya ini punca yang sampai buatkan dia terfikir macam ni.

Suhaimi Saad sentiasa melawan arus, pakai mesin basuh tak nak, hantar anak sekolah pun tak mahu. Sekarang zaman Cov1d-19 sah-sahlah Suhaimi anti vksin seperti yang dijangka. Di Instagram, banyak juga dia berbahas tentang isu ini dan pastinya ia menimbulkan perbalahan di antara dirinya dan warganet di luar sana. Seolah-olah kebal, Suhaimi langsung tak ambil peduli tentang haters. Baru-baru ini Suhaimi tanya vaksin ni Tuhan ke?

Nak masuk masjid semua kena dua dos dulu. Siap tanya, SOP ini siapa punya? Disertakan dengan hashtag #dajj4l. Nah, ini antara status yang dimuat naik. Sumber : Cari

Tular tentang logam melekat lepas cucuk vaksin. Tak boleh berdiam sekali penjelasan melalui sudut fizik buat ramai yang tergamam.

Kecoh di media sosial sejak beberapa minggu lalu selepas ada dakwaan penerima vaksin Covid-19 ada ‘kesan sampingan’ yang boleh melekatkan objek logam pada badan. Dah ramai yang menyangkal dkwaan ini dengan hujah-hujah mereka.

Tampil memberikan info mengenai dakwaan itu, seorang lelaki menjelaskan ‘kesan sampingan’ akibat vaksin itu melalui sudut fizik. Korang boleh tengok video yang dipetik dari Facebook Ajar kat bawah ni.

Mana ada magnet

Min pun tak sure siapa yang start dulu main letak-letak sudu garfu kat bahu lepas cucuk vaksin ni. Nasib baik ada page ni yang explain lebih pasal ‘kesan sampingan’ vaksin secara sains. Cerita dia memang takde magnet lah dalam vaksin.

Haa… min baca dua-tiga kali pun tak berapa nak tangkap lagi. Tapi yang pastinya memang takde lah magnet dalam vaksin. Vaksin tu cecair tau, bukan pepejal. Tiba-tiba nanti semua ada super power macam cerita superheroes. Yang bestnya semua ada power yang sama, semua nak jadi Magneto macam dalam cerita X-Men tu.

Terima kasih kepada brader dari page Ajar tu yang buat video penjelasan dari sudut sains dan fizik. Sampai sanggup potong garfu kat rumah tu semata-mata nak buat eksperimen. 

Ada berita gembira bagi orang yang dah ambil 2 dos vaksin. Pm dedahkan ada kelebihan yang ditunggu tunggu rakyat.

Terkini, kerajaan akan mengumumkan kelonggaran pergerakan kepada individu yang melengkapkan dua dos vaksinasi COVlD-19, esok atau lusa ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri berkata, ketika ini kerajaan dalam peringkat akhir untuk memutuskan perincian kelonggaran berkenaan. ” Esok atau lusa saya akan buat pengumuman yang ditunggu-tunggu ramai, membabitkan mereka yang sudah dapat dua dos vksin.

” Contoh kelonggaran dan kemudahan yang akan diberi, termasuk membabitkan rentas negeri atau daerah, nak jumpa ibu bapa, suami isteri terpisah atau anak, itu kita akan putuskan.

” Selain itu sektor sosial seperti ‘dine in’ (makan di kedai makan) nak duduk makan bersama keluarga. ” Maka jika diumumkan kelonggaran nanti restoran akan dibenarkan dibuka dan akan diputuskan sehari dua ini,” katanya.

Muhyiddin berkata demikian selepas meninjau Pusat Pemberian Vksin (PPV) Mobil Felda Lenga Batu 27, di sini, hari ini. Beliau yang meluangkan masa kira-kira setengah jam di situ turut menyampaikan sumbangan makanan basah kepada wakil masyarakat Felda Moakil yang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) pada 14 hingga 27 Julai lalu, di lokasi sama.

Terdahulu, Perdana Menteri ke Kampung Batu 23 Lenga, di sini, kira-kira jam 3 petang bagi penyampaian sumbangan bakul prihatin ke rumah penduduk yang terkesan aklbat COVlD-19.

Hadir sama, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Kepong Datuk Dr Sahruddin Jamal. Pada 15 Julai lalu, kerajaan dilaporkan sedang mempertimbangkan untuk memberi kelonggaran pergerakan kepada individu yang melengkapkan dua dos vksinasi COVlD-19.

Muhyiddin dilaporkan berkata, langkah itu bagi membolehkan kehidupan rakyat kembali seperti biasa secara berperingkat ketika kerajaan menguruskan pandemik itu.

Sementara itu, Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh dan Adun Gambir berkata, mengingatkan rakyat kelonggaran diberikan kepada mereka yang lengkap dua dos vksin bukan pasport mengabaikan prosedur standard operasi (SOP) ditetapkan.

” Saya cuma nak ingatkan kita masih belum sampai nilai ambang atau imuniti kelompok. ” Walaupun ada keterbukaan dan kelonggaran akan diberi, nasihat atau peringatan sentiasa berwaspada perlu diberi kerana warga kita masih belum divaksn 100 peratus,” katanya. Sumber:hemtr0

Muhyiddin dkwa kerajaan PN masih ada keputusan majoriti. Sekali UMNO tampil cabar sesuatu ini pula.

UMNO mencabar kerajaan untuk segera memanggil Sidang Khas Parlimen bagi membuktikan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin masih mempunyai sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat. Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam satu kenyataan hari ini berkata, mereka tidak perlu menunggu sehingga bulan September sebelum sidang Parlimen berjalan.

Tambahnya lagi, kenyataan Muhyiddin dalam Perutusan Khas yang mendkwa kerajaan Perikatan Nasional (PN) masih mempunyai majoriti adalah tidak benar. “Saya telah mempersembahkan warkah yang melampirkan lapan (8) Surat Akuan Ahli-Ahli Parlimen UMNO kepada KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 30 Julai 2021, bagi menzahirkan penarikan sokongan terhadap Tan Sri Dato’ Haji Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri. Ini cukup untuk menunjukkan kepimpinan beliau sudah hilang majoriti, biarpun sebenarnya jumlah berkenaan melebihi daripada itu,” katanya lagi.

Terdahulu, Muhyiddin turut mendkwa beliau masih mempunyai sokongan majoriti dan isu peletakan jawatannya sebagai Perdana Menteri tidak berbangkit. Jelasnya, beliau telah menyembah maklum kepada Agong, di Istana Negara pada Rabu, bahawa sejumlah Surat Akuan daripada ahli-ahli Dewan Rakyat, yang menurut dirinya masih mempunyai sokongan majoriti.

Kata Perdana Menteri lagi, Agong juga telah berkenan untuk beliau menentukan keabsahannya di Parlimen melalui undi percaya pada September ini. PM masih ada majoriti, usul percaya dibentangkan di Parlimen September ini.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata, bilangan Ahli Parlimen dari UMNO yang mahu menarik sokongan daripada Muhyiddin telah bertambah daripada semalam.

“Setelah Majlis Kerja Tertinggi membuat ketetapan mutakhir pada 3 Ogos 2021 bagi menarik sokongan terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri, atas asas mahu berpihak kepada KDYMM Yang di-Pertuan Agong, jumlah Surat Akuan Ahli-Ahli Parlimen UMNO telah bertambah lagi.

“Pada hari ini saya telah mengutus warkah kepada KDYMM Yang di-Pertuan Agong bagi mempersembahkan Surat Akuan tambahan sebagai lanjutan warkah terdahulu,” kata Ahmad Zahid lagi. Sumber : Trending Sangat

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *