Ayash Affan disahkan negatif Covd 19. Sekali Shuib runsing soal susu ibu.

Masih tidak dibenarkan melawat anak bongsunya, Ayash Affan, pelawak dan juga usahawan, Shuib Sepahtu bagaimanapun berasa lega apabila doktor memaklumkan anak bongsunya yang kini berusia enam hari itu disahkan negatif Covid-19 selepas dua kali melakukan ujian calitan.

Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhammad, berkata, keadaan anaknya juga menunjukkan perkembangan yang baik walaupun masih memerlukan bantuan penafasan.

“Alhamdulillah, selepas dua kali melakukan ujian calitan, Ayash negatif Covid-19. Harap ujian calitan kali ketiga nanti juga keputusannya turut negatif. Lebih melegakan saya apabila Ayash juga turut mengalami penambahan berat badan berbanding sewaktu dilahirkan pada iaitu 1.8 kilogram,” katanya ketika ditemui majlis tahlil dan bacaan Yassin secara virtual untuk Allahyarham Siti Sarah malam tadi.

Kata bapa kepada empat cahaya mata itu, jika tiada sebarang komplik4si, Ayash mungkin akan dibenarkan untuk dibawa pulang ke rumah dalam jangka masa sebulan dari sekarang.

“Kalau tiada sebarang masalah, insha-Allah Ayash boleh pulang ke rumah dalam masa sebulan lagi. Abang dan kakaknya juga sudah banyak kali bertanya bila mereka boleh berjumpa dengan adiknya,” kata Shuib yang sehingga kini belum melihat keadaan anaknya walaupun menerusi gambar atau video kiriman daripada pihak hospital.

Tambah Shuib: “Perkara itu pun ada saya tangan kepada doktor, tetapi isunya, anak saya masih memakai topeng pernafasan, jadi doktor tak mahu saya sedih apabila tengok bayi dalam keadaan begitu. Lebih baik tunggu sehingga alat itu dibuka dahulu. Buat masa ini doktor tengah cuba untuk memberikan peluang kepada saya lihat keadaan bayi.

Ditanya tentang persediaan penjagaan bayi yang baru lahir kelak, Shuib agak keliru memikirkan saranan pihak hospital agar bayinya turut diberikan susu ibu.

“Siang tadi (semalam), tiba-tiba saya terfikir bagaimana mahu beri Ayash minum susu ibu. Berbanding ketiga-tiga orang anak saya yang lain, mereka dapat merasai susu ibu mereka. Jadi saya terfikir juga untuk mencari ibu susuan. Cuma saya belum jumpa lagi individu yang sesuai untuk menjadi ibu susuan bagi Ayash. Sebenarnya ramai yang tampil untuk membantu, cuma saya mahu dapatkan penjelasan terperinci daripada mereka yang arif,” katanya.

Shuib mendedahkan, antara individu yang menawarkan diri untuk memberikan susu badan kepada Ayash ialah isteri pelakon Shaheizy Sam iaitu Syatilla Melvin.

“Soal susu badan buat saya termenung. Sekarang doktor berikan Ayash susu tepung, tetapi doktor kata kalau ada susu ibu boleh bawakan ke hospital. Susu siapa pula nak dibagi, itu soalan cepumas,” kata Shuib yang masih mencari rentak untuk menguruskan anak-anak seorang diri.

Terdahulu, isterinya penyanyi Siti Sarah yang hamil tujuh bulan telah pergi buat selamanya di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) pada Isnin selepas melahirkan anak keempat dalam keadaan ditidurkan impak positif Covid-19 dan paras oksigen dalam badan yang tidak stabil. Dia dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi hospital berkenaan selepas kesihatannya terus merosot sebelum disahkan pergi pada 9 Ogos lalu. Sumber -K! ONLINE

Shuib bagi tahu hal sebenar dekat anak anak. Sebak ini pulak yang jadi dekat Matin.

“Saya beritahu pada anak-anak bahawa ibu mereka tidak akan kembali lagi kerana Allah lebih menyayanginya.” Itu yang diberitahu suami kepada Siti Sarah Raissuddin, Shuib ketika menceritakan detik-detik memberitahu hal sebenar iaitu pemergian ibu kepada tiga anaknya, Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, dan Ariq matin, 6, hari ini.

Paling pilu, ahli kumpulan Sepahtu itu memberitahu momen untuk memaklumkan perkara sebenar kepada tiga anaknya merupakan detik paling sukar yang perlu dilaluinya semalam. Bagaimanapun menurut Shuib, Tuhan telah mempermudahkan urusan tersebut walaupun ada diantara anaknya yang masih kurang faham tentang situasi sebenar.

“Apabila saya balik ke rumah. Saya minta diri dengan anak-anak nak mandi. Hari ini, saya mandi lama sangat sebab memikirkan bagaimana caranya untuk saya beritahu perkara sebenar kepada tiga anak saya yang masih belum tahu bahawa ibu mereka sudah tiada lagi.

“Kemudian, ibu mentua minta saya terus-terang dengan anak-anak kerana mereka sudah menonton berita tentang pemergian Siti Sarah dalam YouTube. “Ini dugaan paling berat saya kena buat. Saya cekalkan hati, panggil anak-anak dan terangkan dalam keadaan TV terbuka yang tertulis Siti Sarah sudah tiada.

“Saya cakap pada mereka bahawa ibu tak akan balik lagi. matin menangis teresak-esak, teruk dia menangis dan saya cakap kita berdoa tetapi ibu milik Allah dan tidak akan dikembalikan kerana Tuhan sangat sayangkan dia,” ujarnya dalam InstaLive hari ini.

Mahu merealisasikan impian isterinya untuk melihat anak-anaknya menjadi insan yang mulia di sisi Tuhan. “Saya juga berpesan kepada anak-anak agar menjadi insan yang soleh dan solehah kerana itu yang diinginkan oleh ibu mereka.

“Itulah bekalan seorang ibu iaitu amal dan soleh anak-anak mereka,” ujarnya panjang lebar. Selain Uwais Alqarni, Dzahira Talita Zahra, dan Ariq matin, Shuib dan Siti Sarah turut dikurniakan seorang lagi cahaya mata, Ayash Affan berusia tujuh bulan yang kini sedang dirawat di hospital selepas dilahirkan secara operasi pada 6 Ogos lalu.

Semalam keadaan Siti Sarah agak tenat. Terkejut bila pagi ni Shuib kongsikan Siti Sarah telah pergi menghadap illahi.

KUALA LUMPUR: Pelawak popular, Shuib Sepahtu memaklumkan isterinya, Siti Sarah Raisuddin berada dalam keadaan tidak baik, ketika ini. Perkara itu dikongsi Shuib sebelum majlis bacaan Yassin dan doa selamat yang dihadiri hampir 1,000 ahli keluarga, rakan dan dan peminat untuk Siti Sarah secara virtual dimulakan, malam ini.

Dalam nada suara cukup sebak, Shuib berkata, dia menerima panggilan doktor sebelum majlis bacaan Yassin bermula. “Sebelum majlis ini, doktor menghubungi saya memaklumkan keadaan isteri sangat tidak baik, ketika ini.

“Paras bacaan oksigen menurun 40 peratus, malah Sarah juga sudah ditiarapkan,” katanya tanpa dapat meneruskan kata-kata. Hanya mampu meminta ustaz berdoa dan meneruskan bacaan Yassin, Shuib kelihatan bagai hilang kata-kata.

Shuib memohon agar memaafkan isteri, Siti Sarah jika pernah menyakitkan hati mana-mana pihak. Shuib memohon agar memaafkan isteri, Siti Sarah jika pernah menyakitkan hati mana-mana pihak.

Turut serta, pakar motivasi, Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah dan rakan selebriti seperti Anuar Zain, Sherry Alhadad dan Bob Yusof. Terdahulu, sudah 48 jam, penyanyi lagu Semakin itu belum sedarkan diri dan masih bertrng nywa gara gara Covid-19 di Unit Rawatan Rapi, Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM).

Siti Sarah terpaksa ditidurkan dan melahirkan bayi lelaki, Ayash Affan melalui operasi tanpa sedar, jam 5 petang pada Jumaat lalu. Pada Jumaat lalu, paras oksigen jatuh sehingga 40 peratus, kemudiannya meningkat 77 peratus pada jam 2 pagi, namun menunjukkan perkembangan positif meningkat sehingga 85 peratus, semalam.

Pada 27 Julai lalu, Siti Sarah mengesahkan dirinya dan keluarga positif C0V1D-19. Selain Siti Sarah dan suami, Shuib Sepahtu serta tiga cahaya mata, Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, dan Ariq Matin, 6, disahkan positif. Bagaimanapun, Shuib bersama anak-anak disahkan negatif selepas melakukan kuarantin kendiri selama 14 hari.

Siti Sarah telah pergi menghadap illahi

perkara ini telah disahkan sendiri oleh suami sendiri iaitu Shuib. Semoga keluarga mereka terus kuat dan tabah. Salam Takziah buat mereka sekeluarga. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: bharian via instagram shuib

Sepanjang ada kat rumah Shuib dedahkan ada satu benda yang berlaku mesti Shuib akan rasa takut.

SELEPAS proses operasi mengeluarkan bayi dalam kandungan Siti Sarah selamat dijalankan pada petang Jumaat, Shuib sekali lagi berdepan fasa mendebarkan tentang keadaan isterinya yang masih tidak sedarkan diri.

Menceritakan semula tentang apa yang dilaluinya, Shuib berkata pada mulanya dia hampir berputus asa jika sesuatu yang buruk berlaku. “Pukul 7.45 malam semalam, oksigen Sarah jatuh sampai 69, masa tu saya rasa macam tiada nywa dah.

“Kemudian pukul 11.10 malam doktor hubungi maklumkan keadaan Sarah sangat kritikal, oksigen turun sampai 40… lagi la saya langsung tak boleh fikir apa-apa, tak tahu apa nak buat. “Tapi apabila Allah memberikan rahmatnya kepada hamba-hamba yang memerlukan dan orang ramai mendoakan Sarah… maka berlaku keajaiban apabila oksigen Sarah naik hingga 77,” katanya.

Shuib kongsi perkembangan terkini Siti Sarah.

Shuib berkata demikian ketika sesi bacaan Yasin untuk Siti Sarah dan bayinya yang diadakan pada malam Sabtu. Tambah Shuib dia sangat bersyukur apabila keadaan Siti Sarah terus menunjukkan perkembangan positif hingga terkini berada pada tahap 85 pada pukul 6 petang Sabtu.

Ujar Shuib lagi dugaan yang dilaluinya itu turut mengajarnya erti reda, keyakinan terhadap doa dan tawakal kepada Allah. “Berkat solat hajat, bacaan Yasin… satu per satu Allah permudahkan. “Terima kasih banyak kepada semua. Ya Allah keajaiban berlaku depan mata, di saat saya merasakan tak ada harapan, tapi Allah berikan keajaiban yang saya tak pernah jangka pun… ia memang luar biasa,” katanya.

Sementara itu dalam satu kenyataan Shuib berkata, isterinya itu kini sudah ditiarapkan bagi memudahkan paru-paru berfungsi. “Memandangkan Sarah kena jangkitan Covid-19, jadi paru-paru dia banyak terkesan. Jantung pun sudah lemah. Mungkin Sepanjang operasi mengeluarkan bayi semalam, jantung sudah bekerja banyak. “Difahamkan juga, ada sedikit darah beku di paru-paru. Doktor kata, buat masa sekarang tak boleh apa-apa lagi sebab semalam baru lepas menjalani operasi.

PERKARA YANG PALING SHUIB TAKUTI SEPANJANG TUNGGU DI RUMAH

“Setiap kali ada panggilan nombor tak dikenali masuk saya menjadi takut. Dalam masa sama saya perlu jawab sebab bimbang ia daripada doktor yang mahu mengemaskini keadaan Sarah atau berita sebaliknya,” katanya.

Siti Sarah, 37, selamat menjalani operasi bagi mengeluarkan bayi lelaki ketika kandungannya berusia lapan bulan. Operasi berlangsung selama hampir tiga jam bermula pukul 2 petang, Jumaat.

Siti Sarah dimasukkan ke unit rawatan rapi Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Cheras pada pagi Jumaat selepas tahap oksigen dalam badan menurun dan terpaksa ditidurkan. Untuk rekod, Sarah dan Shuib sekeluarga disahkan positif Covid-19 sejak 25 Julai lalu. Mereka sekeluarga menjalani ujian saringan selepas pembantu rumah disahkan positif virus tersebut.

Sumber : MSTAR ONLINE

Shuib dedah jantung Siti Sarah dah lemah. Sekali bapa Siti Sarah tampil luahkan sesuatu buat ramai yang sebak.

Bapa kepada penyanyi dan selebriti usahawan, Siti Sarah, Raisuddin Hamzah, turut bersedih dan bimbang dengan keadaan anaknya yang kini masih belum sedar dan berada di Unit Rawatan Rapi, Hospital Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Cheras sejak semalam.

Menurut pengurus penyanyi tersebut, Nana Mohd Rom, bagaimanapun Raisuddin meminta maaf kerana enggan ditemu bual oleh mana-mana pihak media buat masa ini. “Kami di pihak pengurusan sedia maklum akan keadaan Raisuddin yang juga tentunya sedang bersedih dengan keadaan anaknya.

“Dia ada memaklumkan tentang perkara itu kepada kami, tetapi minta semua pihak terutama media untuk menghormati keputusannya enggan ditemu bual buat masa sekarang. “Cukuplah anda semua tahu bahawa dia sebagai bapa tentunya teramat sedih dengan keadaan Sarah dan mengharapkan yang sama, agar ada perkembangan yang positif dan mahu menyaksikan Sarah sihat seperti sedia kala,”katanya.

Nana berkata demikian semasa dihubungi Utusan Malaysia petang tadi. Selain itu, menurut Nana, Raisuddin bagaimanapun mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang bersama-sama mendoakan kesembuhan buat anaknya termasuk mereka yang melakukan usaha bacaan Yassin buat Sarah sekeluarga.

Terdahulu, penyanyi lagu Semakin itu dilaporkan masih dalam keadaan tidak sedarkan diri selepas ditidurkan ekoran oksigen dalam badannya tidak stabil. Bagaimanapun, menurut suaminya, Shuib Sepahtu menerusi satu hantaran di Instagram tadi, tahap oksigen isterinya meningkat pagi ini berbanding malam semalam.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *