Caprice akui terlalu emosi dengan perkara yang jadi. Sekali ada pula pemuda ini tampil tunjuk beza antara pejuang dan pejuwang.

Penyanyi rap dan aktivis, Caprice, 32, tampil memohon maaf kepada pembesar, pemimpin dan seluruh rakyat Malaysia di atas segala kesilapannnya kerana terlalu beremosi dalam usaha menjalankan misi bantuan ke Gz4, Plst1n, baru-baru ini.

Caprice atau nama sebenarnya Ariz Ramli dalam hantaran dimuat naik di Instagram memaklumkan apa yang berlaku sehingga hangat diperkatakan sejak beberapa hari lalu adalah berpunca dari kesilapan dirinya dan tiada kaitan dengan pihak lain.

“Saya mohon maaf atas kesilapan saya di mana kita terlalu emosi mengenai pejuang kita demi ummah, Palestin dan rakyat Malaysia. Apa yang berlaku adalah kesilapan saya sendiri dan tidak terbabit pihak lain. Saya juga minta maaf kepada ibu dan ayah kerana membuatkan mereka risau mengenai keselamatan saya selama ini. Saya sayang kamu dan apa yang saya lakukan adalah untuk membuat kamu bangga,” katanya.

Selain itu, Caprice juga berterima kasih dengan pihak kerajaan, Kedutaan Malaysia di Ms1r serta kerajaan Ms1r di atas segala layanan, sokongan dan perlindungan keselamatan selama 24 jam sepanjang dia berada di negara itu, termasuk buat semua pihak yang sudah membantunya.

Caprice juga memaklumkan dia akan pulang ke tanah air selepas menyelesaikan segala urusan serta melunaskan janjinya kepada warga Plst1n. Susulan itu, pelbagai pihak tampil mengulas tentang perkembangan terbaru permohonan maaf dari Caprice ini.

ADA BEZA PEJUANG DENGAN PEJUWANG!

Selebriti ni biasa cari makan dengan populariti, dia cuba nak jadi pejuang, tapi tak cukup sifat. Bila teringat wang, maka dia terpaksa buat u-turn. Begitulah dunia hari ini. Rule no 1 jangan percaya apa-apa propa diorang ni until the facts and proofs given. Jadi, aku nak tanya, apa jadi dengan Firdaus Wong? Jalan terus or u-turn?

Terdahulu Menerusi facebook milik Firdaus Wong semalam, dia memberikan sokongan terhadap penyanyi tersebut yang dikatakn berselisih faham dan tidak berpuas hati dengan pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew mengenai misi kemanusian di Gz4.

Kemudian, Firdaus juga menitipkan semangat terhadap Caprice dengan menyatakan dia seorang yang kuat dan tabah untuk menghadapi reaksi semua pihak susulan kenyataan yang dilontarkan. Malah, perkongsian tersebut didakwa ada berbaur sindirian terhadap seseorang.

“InshaAllah, saya dengan anda. Di dunia kita boleh berlakon tetapi bila jumpa Mungkar dan Nakir, lakonan kita di dunia yang mempersonakan serta memperdayakan manusia akan menjadi penyesalan,” ujarnya

Menerusi hantaran permohonan maaf dibuat itu, kebanyakan warganet menyambut baik dan mendoakan Caprice sentiasa dilindungi serta segala urusannya di permudahkan oleh Allah. Terdahulu, sejak beberapa hari lalu kecoh di media sosial mengenai perbalahan antara Caprice dengan pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew sehingga dia ingin mendedahkan sesuatu mengenai kehadiran Ebit bersama pasukannya di Gz4, Plst1n, baru-baru ini.

Caprice memberitahu pendedahan itu akan dibuatnya pada Rabu ini dan ia ditunggu-tunggu oleh warganet. Justeru, dengan permohonan maafnya warganet kini tertanya-tanya apakah penjelasan lanjut dijanjikan Caprice sebelum ini akan tetap dilakukannya?

Rata-rata warganet menasihati caprice supaya bermuhasabah diri

“Baik kau balik belajar jd Ngo utk rakyat2 malaysia dulu.. Buat sepenuh hati smpai kau dh terbiasa ngn keikhlasan.. Lps tu bru g misi besar2 smpai luar negara.. Ni tetiba kau nk kaut yg besar.. Tuhan x tengok berapa besar pemberian kita.. Tuhan tgok berapa ikhlasnya kau dijalanNya..Harap isu kau ni tamat lah.. Sbb aku dh penat nk sakit hati scroll2 fb cerita smpah ni.. Kan tak pasal2 ngn aku2 hati jd busuk”

Sumber : Trending Sangat

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tular rakaman Ustaz Ebit lew yang tampil luahkan sesuatu. Tak sangka ianya sampai turut undang sebak warganet.

“Saya su.sah nak b.enci orang, saya svsah nak Iawan orang.” Itu antara Iuahan rasa pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew yang turut menyaksikan dirinya mengaIirkan air mata dalam aplikasi TikTok yang dimuat naik semula dalam Instagram, @jentlkhati. Kata Ebit atau nama lengkapnya, Ebit Irawan Ibrahim Lew dalam video berkenaan, dia tidak suka untuk berga.duh dengan sesiapa sekalipun.

“Saya su.sah nak menga.ta siapa-siapa. Saya svsah nak bergadvh dengan siapa-siapa. Tapi, sejak kebelakangan ini, orang tak berhent1 datang. Semua orang nak cari ga.duh dengan saya. Semua orang nak cakap bukan-bukan terhadap saya. Saya jadi sedih,” ujarnya.

Ebit yang dianugerahkan Duta Muhibbah oleh kerajaan Palestin baru-baru memaklumlan lagi, kalau ada yang menghantar mesej bukan-bukan, dia tldak akan membalasnya.

“Saya memang tak takvt siapa-siapa sejak kecil. Saya tahu hidup saya Allah yang tentukan, mat1 saya juga Allah yang tentukan. Saya tak baIas pun orang mesej saya bvkan-bvkan. Kalau orang vgut, saya tak baIas. Kalau setakat berkata, saya tak kisah sangat tapi kalau melibatkan macam-macam orang, yang itu saya jadi sedlh,” Iuahnya dalam video berkenaan. Pada pengakh1ran video tersebut, Ebit mendoakan agar umat manusia hidup dalam suasana dan persekitaran penuh kasih sayang.

“Saya fikir dunia ini tak seindah yang disangka. Walau kita cuba nak bawa kasih sayang dalam dunia, akan ada yang benc1, akan ada yang Iawan. Saya percaya, kalau tldak hari ini, suatu hari nanti, dunia ini akan kembali seperti zaman dahulu. Zaman Rasulullah. Zaman dulu orang baik-baik. Suasana itu akan wujud, manusia saling mengasihi, saling menyayangi dan menghormat1 antara satu sama lain,” katanya.

Video:

https://www.facebook.com/watch/?v=901347610726663

Terdahulu, Malaysia dige.mparkan dengan pendedahan aktivis kemanusiaan, Caprice yang mendkwa Ebit dan pasukannya telah membvrukkan imej negara ketika sebulan berada di GZ4, P4l3st1n4 untuk membantu rakyat negara itu yang ditlndas 1sr43L.

Sumber: K! ONLINE

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ebit Lew dedah banglo 3 tingkat miliknya dan siap dedah sumber pendapatannya. Sekali ada pula rakan sekolah tampil komen macam ni.

” Ramai yang tanya saya soalan bukan-bukan.” Itu perkongsian Ustaz Ebit Lew di Facebook beliau yang menarik perhatian warganet. Status itu ditulis Ebit Lew pada April tahun lalu selepas timbul individu yang tidak bertangungjawab yang menudvh pendkwah popular itu menggunakan duit drma untuk membeli kereta Toyota Alphard. Syukur pada Allah yang Maha Kaya dan Maha Penyayang. Berkat doa mak ayah. Berkat cinta kasih sayang pada bidadari. Doa ramai orang baik-baik. Allah beri rezeki mencurah-curah.

” Saya bekerja dan berniaga dah lebih 10 tahun. Dulu saya tidur masjid. Pernah tidur atas guni. Dari kecil berdakwah dan menyebarkan kasih sayang. Soalan paling banyak saya dengar nanti kau sibuk tolong orang sana sini habis hilang dunia. Kau nak jadi apa dah besar. Sampailah universiti. Ramai tak nak ambil saya kerja sebab selekeh. Dengan janggut kopiah lagi. Kasut pun burvk. Dulu sekolah stokin pun takde. Masa tu susah betul. Duit gaji dekat mak semuanya rm800 dengan banyak kerja. Saya walau ada sepinggan nasi kongsi dengan kawan. Ada orang masuk RM2 dekat poket sebab tolong isi minyak. Saya menangis dapat RM2 tu. Besar nilai untuk saya. Saya mula kerja dengan Dato Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah dan Prof Hanim Mohd Tahir. Sebagai trainer atau motivator. Program korporat teambuilding selama 4tahun.

” Selepas itu saya mula buat sendiri. Syukur syarikat minyak dan kapal buat teambuilding dengan saya. Syarikat kerajaan ada buat program untuk seluruh kementerian. Program keluarga sunnah sekali hadir 7000 orang. Prokids remaja. Saya tour seluruh Malaysia. Syukur ramai yang mendapat manfaat. Buat dekat hotel 5 bintang dan dewan besar. Persiapan macam konsert sebagai daya tarikan dan lebih selesa. Teambuilding training sebelum ini mereka bayar syarikat luar negara dan syarikat besar. Mereka mula mencari yang ada nilai islamic.

Ada 3 buah restoran, ElewsMart 10 cawangan.

Selain dari itu, Ebit Lew turut mendedahkan antara cabang perniagaan lain yang dilakukan beliau termasuklah membuka restoran. Dia turut memberitahu mendapat bayaran lumayan dari Youtube dan Facebook selain dari ElewsMart, perniagaan minimarket yang baru sahaja dibuka tahun lalu sebanyak 10 cawangan.

” Saya ada 3 restoran Paramount Coffee House. Sebenarnya dah plan nak buka seluruh Malaysia. Dan nak buka di luar negara. Belum sempat jer. Butik hari pertama buka sale habis jubah semua. Selepas itu makin semangat. Syukur rezeki makin melimpah ruah. Saya tulis 9 buku. Semua buku laris. Buku yang dah 8 tahun tulis masih laris sampai sekarang..

” Tambahan lain Youtube dan Facebook. Rupanya youtube dan facebook bayar banyak juga kerana mereka tumpang iklan dekat fb dengan youtube. Syukur saya ada 2 program Tv. 2 tahun dah. Door to door ebit lew Astro Oasis. A bit with ebit di Tv Al Hijrah. Dua program saya sendiri dah 2 musim.

” Dapat juga bayaran syarikat media untuk iklan sedikit sebanyak. Staf kakitangan tetap saya ada 55 orang. Ramai juga yang lain dekat 40 orang on off sukarelawan saya yang ada bayaran juga. Begitulah rezeki Allah beri. Tapi saya yakin Allah beri semua sekali. 2 perkara penting. Rajin dan Yakin. Tiada tempat dunia dan akhirat untuk orang malas.

” Yakin pada Allah. Allah beri rezeki. Dia punya semua. Tiada kita punya. Jaga solat awal waktu. Bila susah selalu beri masa solat sunat. Tahajud dan Dhuha. Jaga mak ayah dan mertua dengan baik. Jangan kedekut dengan isteri dan anak-anak. Beri kasih sayang. Pelukan dan kasih sayang. Tanpa doa bidadari saya dan anak-anak pasti tak dapat semua ini. Allah beri rezeki.

Tanggal jubah beri kepada orang susah

” Dulu ingat lagi selalu bila jumpa orang susah baju burvk pergi masjid. saya tanggal jubah saya beri dekat dia. Dia nak selipar beri selipar. Sampai orang kata saya bod#h. Kau susah nak tolong orang. Saya sedih. Tapi saya yakin Allah pasti balas. Sekarang anak jalanan saya bawa shoping dekat sogo. Tiada yang berkuasa melainkan Allah. Dunia sementara sahaja. Akhirat selamanya. Miskin atau kaya bukan pada rumah kereta. Tapi pada hati.

” Walau ada sepinggan share dengan orang lain. Sahabatku percayalah disebalik ujian ada rahmat. Barangsiapa bekerja untuk membantu seramai mungkin orang miskin dan anak yatim dia sedang berjihad di jalan Allah. Penting didik anak rajin. Didik anak jadi orang kaya takwa. Didik anak jadi pemimpin. Didik anak jadi terkenal dunia dan akhirat. Supaya kita semua jadi Duta Islam dan bawa akhlak Nabi saw..” akhiri Ebit Lew

Bekas rakan sekolah datang komen dan tunjuk gambar Ebit Lew

Perkongsian Ebit Lew tersebut telah mendapat reaksi yang sangat luar biasa dari warganet apabila meraih 415k tanda suka, 9k komen dan 91k ‘shares’. Rata-rata komen warganet meminta Ebit Lew agar bersabar dan tidak melayan sebarang bentuk prvokasi dari pihak yang menudvh beliau tidak ikhlas dalam melakukan kerja kebajikan.

Menjawab tudvhan itu, seorang individu dipercayai bekas rakan sekolah Ebit Lew tampil di ruangan komen mendedahkan Ebit Lew sebenarnya terbabit dalam kerja dakwah dan kebajikan sejak di zaman sekolah lagi.

” Ustaz Ebit sebagai Presiden Persatuan Pelajar Islam TIJB (Sekolah Menengah Teknik Johor Bahru) 2001. Lama dah ustaz berdakwah..” tulis beliau. Malah individu terbabit turut berkongsi gambar Ebit Lew ketika zaman sekolah, siap bersongkok bergambar disamping guru serta pelajar lain.” Ustaz Ebit Lew masa di asrama pakai jubah dan serban. Itu memang baju dia. Masa sekolah je bersongkok” tulisnya lagi apabila komen tersebut mendapat lebih 100 respon.

Kemudian komen individu terbabit seakan di’iya’kan apabila Ebit Lew membalas komen berikut. ” Allah sayang semua kawan-kawan di TIJB dan semua guru-guru yang baik disana.. Allah sahaja dapat balas segala ilmu mereka dan didikan yang berharga. Suasana akhlak yang baik” tulis Ebit Lew.

Untuk rekod, Ebit Lew merupakan graduan Universiti Putra Malaysia. Sebelum itu, beliau memperoleh pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Bukit Ridan, Sekolah Menengah Kebangsaan Muadzam Shah, Pahang, Sekolah Menengah Teknik Johor Bahru dan Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib, Pahang.

Sumber: FB Ebit Lew

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Published
Categorized as Viral

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *