Lepas teruk dikritik oleh warganet akhirnya Ifa Raziah tampil buat live jelaskan tentang isu pilih vaksin. Rupanya ini sebab dia tak boleh ambik vaksin sinovac. 

Kuala Lumpur: Pelakon dan pengacara sensasi, Ifa Raziah mengakui dia tidak menyesal menolak vaksin Sinovac yang kini diiktiraf oleh kerajaan Arab Saudi bagi memasuki negara terbabit untuk tujuan mengerjakan haji dan umrah.

Terdahulu, Ifa sepatutnya mendapatkan suntikan vaksin Sinovac di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC), Sabtu lalu, namun nekad membatalkan temujanjinya di saat akhir.

Mengulas lanjut isu ini, Ifa berkata, semalam doktor sendiri menulis surat pengesahan buatnya untuk dihantar ke Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). “Saya sekarang hanya tunggu tarikh janji temu dalam MySejahtera untuk dapat vaksin Pfizer. Bagaimanapun saya kena pergi H.ospital Kuala Lumpur (HKL) dalam masa 30 hari apabila MySejahtera dikemas kini.

“Jadi, dimanakah kesalahan saya?” jelasnya. Ifa berkata, kekeliruan berlaku apabila dia diberitahu akan menerima vaksin Sinovac apabila berada di PPV, MITEC itu. Apapun, Ifa berkata dia menyambut baik pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri mengenai vaksin Sinovac yang sudah diiktiraf kerajaan Arab Saudi.

“Alhamdulillah, vaksin Sinovac dah dapat masuk ke Arab Saudi. Suami dan anak saya pun ambil Sinovac. Berita ini juga baru diumumkan, lewat petang semalam,” katanya ketika dihubungi.

Ifa yang turut dikenali sebagai Miss Diva sebelum ini dikritik hebat warganet kerana bertindak membatalkan temujanjinya mengambil vaksin disebabkan kekeliruan dan salah faham yang berlaku di PPV, MITEC itu.

Dia kemudiannya tampil dengan kenyataan memohon vaksin Pfizer kerana mempunyai masalah kesihatan, selain mahu memasuki Singapura untuk urusan perniagaan dan hasrat melakukan ibadah haji.

“Saya tiada masa nak layan dan ambil peduli dengan kritikan mereka (warganet). Nak bukti saya alergik dengan ubat-ubatan, nah saya sertakan surat doktor. “Mereka kata pula, saya propa. Sekarang, saya beri mereka tengok demi buktikan saya bukan pnpu. Artis lain mungkinlah,” katanya.

Ditanya perasaannya apabila dikritik oleh segelintir artis dan penggiat industri, Ifa mengakui kecewa dengan situasi ini. “Kalau mereka itu artis dan kenal siapa saya, lebih baik tanya saya sendiri daripada buat dosa kering.

Sepatutnya kita ini (artis) kena jaga kebajikan artis, tanyakan hal kesihatannya dulu dan bukan nak menghntam serta menghasut warganet.

“Bagaimana warganet nak hormat mereka sebagai artis, sedangkan masing-masing pun tak respek pada artis lain,” katanya.

Dengar Dulu Penjelasan

https://www.facebook.com/202159623191198/videos/789178378459257

Kredit : HMetro/Kosmo

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ifa Raziah teruk dikritik gara gara batalkan janji temu untuk vaksin. Boleh pulak demand nak vaksin Pfizer.

Kuala Lumpur: Pelakon dan pengacara sensasi, Ifa Raziah dikritik hebat warganet gara-gara bertindak membatalkan janji temu vaksinasinya di saat akhir kerana tidak mendapatkan Pfizer.

Video yang tular di media sosial itu, bagaimanapun dinafikan Ifa yang menjelaskan tindakannya itu tiada kena mengena dengan memilih jenis vaksin. Menerusi hantaran di TikTok, Ifa berkata dia membatalkan niat mengambil vaksin disebabkan kekeliruan dan salah faham yang berlaku di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC).

“Miss Diva terpaksa batalkan vaksin hari ini (semalam) kerana tidak dapat suntikan Pfizer di MITEC. Bukannya mengada-ngada tak mahu ambil vaksin,” tulisnya. Pada hantaran lain di Instagram, Ifa berkata dia bukan sengaja bertindak sebegitu tapi memandangkan vaksin jenis Pfizer saja diyakini sesuai dengan dirinya yang mempunyai masalah kesihatan.

“Itu hak kita nak ambil atau tak walaupun sudah disediakan oleh kerajaan Malaysia di dalam aplikasi MySejahtera. “Cuma, setahu saya kalau di MITEC, mereka akan bekalkan penerima dengan vaksin Pfizer. Tapi, jadi lain pula apabila saya nak Pfizer dan diberi Sinovac,” katanya.

Bagaimanapun, yang pasti tindakan berani Ifa itu kurang disenangi warganet. Di kala masih ramai orang yang sukar mendapatkan tarikh janji temu vaksinasi, tapi Ifa pula sanggup bertindak sebaliknya. Rata-rata warganet mengkritik tindakan Ifa Raziah

“Ko punya kerenah dah menganggu urusan petugas nak bagi vaksin..1 botol tu kena pecah kepada beberapa bahagian..kalau sorang xdtg atau batalkan diorg kena cari pengganti dgn cepat atau vaksin tu akan rosak..pemergian tu pasti kak..xkira apa vaksin ko ambik..harap kkm dpt ambil tindakan kat minah ni sebab menyusahkan banyak pihak.”

Pfizer, Sinovac dan Astra Zeneca – Apa Bezanya? Kenapa Ada Yang Nak Pilih-Pilih? Betul Ke Faham Atau Hanya Ikut Orang?

Situasi 1 (Pfizer): “Doktor, saya nak cucuk Pfizer saja sebab keberkesanannya paling tinggi.”

Situasi 2 (Sinovac): “Doktor, saya banyak baca di internet, orang cakap vaksin Sinovac ni lebih sesuai untuk orang Asia.”

Situasi 3: “Doktor, saya tak kisah mana-mana pun, janji saya dapat cucuk sekarang.” Begitulah beberapa situasi yang berlaku dalam kalangan masyakarat kita sejak vaksin Covid-19 diperkenalkan di negara ini.

Walaupun pada awalnya terdapat banyak mitos dan pandangan negatif berkenaan vaksin yang dibawa masuk ini, tapi nampaknya ia semakin terhakis apabila peratusan rakyat yang memohon vaksin semakin meningkat.

Cuma yang menimbukan isu sekarang ini apabila terdapat lebih daripada satu jenis vaksin diperkenalkan kerajaan di Malaysia selain Pfizer yang pertamanya dulu. Orang mula berdebat tentang keberkesanan dan risiko setiap satu vaksin yang mahu diambil. Sejauh mana kebenaran adanya perbezaan vaksin-vaksin ini?

Menerusi videonya di Youtube, Dr. Ikram Rauhi, MD berkongsi informasi dan perbezaan antara ketiga-tiga vaksin Covid-19 yang dibawa masuk ke Malaysia. Dr Ikram Rauhi, MD

Imuniti dan Vaksin

Sebelum pergi lebih lanjut tentang vaksin, Dr. Ikram mahu masyarakat fahami dulu apa yang dimaksudkan dengan imuniti? “Kita perlu faham bagaimana badan melwn virus? Apabila virus masuk ke dalam badan, sistem dalam badan akan berkenalan terlebih dulu dengan virus yang datang untuk memahami jenisnya. Kemudian, ia akan pilih snjta yang sesuai untuk mlwn virus ini.”

Ketika itu, badan akan mula menunjukkan simptom seperti demam, lenguh badan dan sakit urat. Apabila sudah tahu cara untuk mlwn, badan akan mudah untuk melindungi diri daripada virus ini. Inilah yang dipanggil imuniti.

Jelas Dr. Ikram tentang vaksin pula, “ia adalah pemudah cara untuk badan menentang virus-virus dengan merangsang badan menghasilkan antibodi. Jadi, jangka masa yang lama dulu untuk menentan virus akan menjadi pendek dengan adanya vaksin dalam badan.
Kesimpulannya, vaksin meringkas atau memendekkan masa untuk badan menentang jangkitan virus.”

Kenapa Perlu Ada Banyak Pilihan Vaksin?

Ada yang tanya kenapa kerajaan membawa masuk banyak jenis vaksin ke Malaysia? Jawab Dr. Ikram, “kita perlu faham, terdapat banyak lagi negara yang sedang menunggu giliran untuk membeli vaksin ini. Jika kita hanya memesan Pfizer saja, ia akan melambatkan proses vaksinasi untuk seluruh rakyat Malaysia, mungkin boleh menjangkau sehingga 10 tahun.

Jadi, kerajaan memecahkan pembelian ini kepada beberapa jenis seperti Pfizer, Astra Zeneca, Cansinobio dan Sputnik V. Kriteria Dalam Pemilihan Vaksin. Inilah yang menjadi pendebatan dan pertelingkahan segelintir rakyat Malaysia tentang keberkesanan sesuatu vaksin itu.

Ada yang hanya melihat daripada segi effectiveness sahaja tapi sebenarnya terdapat beberapa elemen lain yang membezakan semua vaksin ini yang perlu difahami seperti: Harga, Pengagihan, Penyimpanan, Kesan sampingan, Kekerapan suntikan dos, Kandungan bahan aktif seperti mRna, Inactivated Virus dan Viral Vector

Kenapa ramai hanya memandang pada faktor keberkesanan sahaja? Dikatakan Pfizer mempunyai keberkesanan sebanyak 95%, manakala Sinovac antara 50.4 ke 91.25%. Sebenarnya, lebih tepat lagi keberkesanan itu bergantung pada keturunan dan genetik masyarakat di sesuatu negara tersebut.

Sebagai contoh terbaru di Thailand, dilaporkan selepas rakyatnya menyuntik dos ke dua vaksin Sinovac, selepas dua minggu, keberkesanannya meningkat sehingga 99.4%. Jelas Dr. Ikram, “kita perlu faham standard atau KPI

yang digunakan vaksin itu dan jika sudah lebih 50%, ia telah dikira berkesan untuk digunakan kepada masyarakat.” Cuba lihat contoh vaksin Influenza, keberkesanannya hanya 50 ke 60% sahaja tetapi itu sudah memadai untuk mengekang penularan wabak tersebut.

Kenali Vaksin Pfizer

Ia menggunakan teknologi baru. Perlu diketahui bahawa di luar virus Covid-19 terdapat spike protein yang menjadi salah satu komponen virus ini yang menyebabkan jangkitan. Teknologi mRna bertindak menghancurkan protein virus Covid-19. Protein yang dihasilkan dalam badan ini

akan merangsang badan menghasilkan antibodi untuk melawan jangkitan. Ya, mRna lebih mudah dan cepat untuk dihasilkan namun masalahnya pula daripada segi penyimpanannya, di mana ia memerlukan suhu -70℃, maka ia amat susah untuk diedarkan ke kawasan-kawasan pedalaman dan jauh.

Apa Pula Vaksin Sinovac?

Ia menggunakan teknologi Inactivated Virus di mana virus yang telah mti disuntik dalam badan manusia. Apabila ini berlaku, badan akan menentang virus yang mti itu dan menghasilkan antibodi untuk menentang jangkitan seterusnya.

Teknologi ini sudah lama digunapakai, malah pernah digunakan untuk penyakit Polio dan Rabies sebelum ini. Dan, ya ia terbukti berkesan. Ia hanya perlu disimpan dalam suhu 2 ke 8℃ sahaja.

Bagaimana Dengan Vaksin Astra Zeneca?

Ia menggunakan teknologi Viral Vector di mana virus diubahsuai untuk dipindahkan ke antigen genetic code ke badan manusia yang kemudiannya menghasilkan antibodi untuk menahan srngan virus. Ia berkesan sebanyak 62 ke 90% dan ini sudah memadai untuk menentang virus Covid-19.

Timbul pula spekulasi yang mengaitkan vaksin ini dengan bld clot atau gumpalan cairan merah. Hakikatnya risiko suntikan vaksin ini hanya 0.0004 sahaja berbanding jika terkensa Covid-19 ini, risiko mengalami gumpalan cariran merah adalah lebih 16.5%. Jadi, yang mana lebih berisiko?

Imuniti Berkelompok (Herd Immunity)

Di sinilah matlamat pemberian vaksin yang dilakukan kerajaan sekarang ini yang mana kita mahu mencapai imuniti bekelompok. Herd Immunity/imuniti kelompok ialah keadaan penularan jangkitan penyakit tidak dapat berlaku kerana sebahagian besar masyarakat itu mempunyai imuniti atau daya tahan terhadap penyebab jangkitan penyakit itu.

Imuniti atau daya tahan itu diperoleh hasil imunisasi. Menurut WHO, dianggarkan 60 hingga 70% populasi dunia perlu mempunyai daya tahan terhadap Covid-19 bagi membolehkan ‘imuniti kelompok’ dapat dicapai dan penularan virus ini dapat dikawal.

Sebagai contoh lihat negara seperti Amerika dan UK, lebih 60% sudah divaksin dan ia dianggap berjaya apabila jangkitan kes Covid-19 turun mendadak. Jadi, marilah kita sama-sama menyumbang kepada imuniti berkelompok ini untuk lindungi diri, keluarga, msyarakat dan negara.

sumber: astrogempak

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *